Ruben Boutens

Once something is a passion, the motivation is there...

ZIKK race 11

Veersedam-Kastaci weet weer wat winnen is

Middelburg, 15 april 2019

Race 11 van het seizoen alweer, nog maar 2 te gaan na deze wedstrijd en we reden vandaag weer in onze vertrouwde opstelling van Guillermo, Mika, Marcel en ik. Guillermo kwalificeerde en miste op een haar na de pole position. Hij kon in de race wel de kop pakken en een voorsprong opbouwen. Guillermo reed een hele strakke stint en die konden we goed gebruiken. Marcel ging als 2e en lag na de 10 seconden erestraf even achter Klaver 4, die kon hij gelukkig relatief snel inhalen. Vervolgens was het tempo rijden, want Auto Sturm was alweer in aantocht, ze rijden dit seizoen enorm sterk en vooral zonder veel fouten wat ze bijna onklopbaar maakt. Ik ging als 3e en moest ook alle zeilen bijzetten om de leidende positie wat uit te breiden. Ik won tijd op Klaver 4 en Auto Sturm, maar niet veel en de verschillen bleven klein. Ondertussen had de Looff een discutabele zwarte vlag gehad voor het uitrijden van de pits en zij waren daarmee weg in de strijd om het podium.

190415 zikk race 11

In de laatste stint mocht Mika het afmaken en hij werd opgejaagd door zowel Jarno van Klaver 4 als Joris van Auto Sturm die enorm hard reed. Toen Joris bijna aansloot bij Klaver 4 dook Jarno de longcut in en legde daarmee de bal bij ons, een slimme zet. Wij moesten nu of verdedigen met kans dat Klaver 4 er met de overwinning vandoor zou gaan, of kiezen voor plek 2. We besloten alles of niks te spelen en vol voor de overwinning te gaan. Echter kregen we een groot cadeau van Auto Sturm die niet wachtte tot ze bij ons waren aangesloten om de longcut te nemen. Dit gaf ons de ruimte om een ronde later zonder stress de longcut ook te nemen en de koppositie te behouden. Nu was het alleen nog uitverdedigen en dat is wel aan Mika besteed. Ondanks dat het snelheidsverschil met Joris groot was, hield hij zijn hoofd koel en stelde de overwinning veilig. Eindelijk weer eens de 1e plek en dat voelde erg goed. Met nog 2 races te gaan staan we 3e in de stand en hebben we alleen theoretisch nog een kans op de 1e plek in het kampioenschap.

Marathon Rotterdam

Ruben voltooid 6e marathon in 3 uur en 27 minuten
Rotterdam, 7 april 2019

Op zondag 7 april was de grote dag waar ik maanden naar had toegewerkt, de marathon van Rotterdam 2019 werd mijn eerste marathon in 3 jaar tijd. In de tussentijd heb ik regelmatig halve marathons gelopen, maar met het starten van een full time job bleek trainen voor een hele marathon niet altijd even makkelijk. Eind 2018 besloot ik er dan toch vol voor te gaan en met ruim 400 trainingskilometers hoopte ik vandaag een aanval te kunnen doen op mijn persoonlijk record op de marathon van 3 uur en 10 minuten uit Enschede 2016. Een goede training van 30 kilometer 2 weken geleden in een hoog tempo gaf me veel vertrouwen dat het erin moest zitten. De weergoden waren vandaag niet echt gunstig gezind, het was fantastisch weer, strakblauwe lucht en zon, maar dat betekent dat het om te hardlopen al snel te warm is. Bij de start was het zo’n 13 graden wat prima was, maar vanaf de start merkte ik al dat mijn hartslag veel sneller dan normaal omhoog ging terwijl ik niet bijzonder hard van start ging.

190407 marathon rotterdam ruben

Na zo’n 10 kilometer lag ik mooi op schema voor mijn PR met een gemiddelde van rond de 13.5km/h, maar ik merkte al dat ik het erg warm had en dat het niet heel makkelijk ging. Ik moest mijn PR dus uit mijn hoofd zetten en probeerde zo veel mogelijk drinkposten te benutten om vocht te blijven aanvullen en af te koelen. Gelukkig stonden mijn vriendin, pa en ma langs de route om eten en drinken aan te geven en dat kon ik goed gebruiken. De halve marathon ging in 1 uur en 35 minuten met een gemiddelde van rond de 13km/h, de pace van mijn PR. In het tweede deel werd het echter alleen maar warmer tot zo’n 20 graden aan de finish, afzien, afzien en nog eens afzien. Na 30 kilometer besloot ik met drinken even te lopen en werd ik door de grote menigte toeschouwers weer op gang geschreeuwd, door het goede weer was het enorm druk langs de route en dat maakt het dan wel weer heel erg gaaf. De laatste 10 kilometer van een marathon zijn nooit leuk, ondanks dat ik op bekend terrein liep en met veel publiek was het pijn leiden en de schade proberen te beperken. Mijn gemiddelde zakte langzaam terug richting de 12.5km/h. Langs de route waren veel uitvallers en mensen met fysiek problemen te zien, na de relatief koude wintermaanden viel het warme weer veel mensen zwaar.

190407 marathon rotterdam ruben annelien janneke

Zo ook mij, in de laatste kilometers probeerde ik er alles uit te halen, maar heel veel snelheid zat er niet meer in. Voorbij Blaak en rechtsaf de Coolsingel op was een mooi moment, na 3 uur en 27 minuten kwam ik onder aanmoedigingen van Edyta, Annelien en Joris en pa en ma over de finish. Ik was helemaal gesloopt, voelde met een aantal uur niet goed, maar had wel een prachtige medaille ontvangen en de voldoening van het uitlopen was groot. Met een gemiddelde snelheid van 12.3km/h had ik weliswaar mijn doel niet gehaald, maar gezien de omstandigheden was ik niet ontevreden. Na een paar dagen herstellen kon ik weer rustig beginnen met opbouwen richting andere wedstrijden later dit jaar, maar het was vooral ook nagenieten van de enorme inspanning die op een of andere manier toch heel veel voldoening oplevert. Annelien en ma hadden ondertussen de kwart marathon gelopen, allebei in een hele mooie tijd met een gemiddelde snelheid van rond of boven de 10km/h! De toplopers hadden op de marathon spectaculaire tijden laten zien met 2 uur, 4 minuten en 11 seconden, een nieuw parcoursrecord voor de Keniaan Kipserem en een Nederlands record van 2 uur en 6 minuten voor de nummer 4 Abdi Nageeye.

ZIKK race 10

Tactische zet brengt Veersedam-Kastaci op podium
Middelburg, 1 april 2019

Op maandag 1 april was de 10e race van het Zeeuws Indoor Kart Kampioenschap voor teams. Na de 3e plek van vorige race hadden we 10 seconden erestraf, vandaag reden we in tegengestelde richting en reed Romano Franssen met ons mee als invaller. De kwalificatie werd gedaan door Mika die net iets te kort kwam voor pole position. Hij reed een goede eerste stint maar verloor wel iets terrein op onze naaste concurrenten. Het leek alsof zijn kart steeds iets minder ging lopen en daar profiteerden onder meer Auto Sturm en Klaver 4 van. Als 2e ging Romano die sinds het IEKC hier niet meer gereden had, maar al snel kon hij hele strakke tijden klokken en was zelfs 1 van de snelste rijders op de baan. Auto Sturm reed vlak achter ons met gelijke tijden terwijl Klaver 4 de koppositie had ingenomen. Sturm kwam ons voorbij maar Romano bleef vlakbij.

Toen de race ongeveer halverwege was ging Guillermo erin en hij had een goede kart. Ondertussen had Klaver 4 een zwarte vlag gehad voor een fout in de pits en dat opende de deur richting de overwinning voor zowel Auto Sturm als ons. Guillermo zat op enkele meters achter Patrick Bakker en kom hem goed bij houden. Het zag er goed uit tot we opnieuw tegen een enorme domper aanliepen, Romano was te licht en opnieuw kregen we zwart. Dat betekende ook dat ons laatste beetje titelaspiratie meteen weg was. Een grote teleurstelling zeker omdat het al de zoveelste zwarte vlag is dit jaar, iets wat ons normaal niet vaak gebeurd. Guillermo probeerde er nog alles uit te halen wat erin zat, we lagen op dat moment op plek 5 en laatste in de hoofdklasse.

Ik ging als laatste en had een redelijk kart, onze wissel verliep niet helemaal vlekkeloos maar ik moest het er mee doen. Ik kon al snel plek 4 terugpakken en het was nu Klaver 4 die ook zwart hadden gehad die zo’n seconde of 15 voor ons lagen. Ik kon inlopen op alle andere rijders en dus ook op Klaver 4, maar met nog zo’n 10 minuten was het gat nog 10 seconden en dus leek de kans op een podium vervlogen. Echter kwam ik op dat moment op een fantastisch idee door met een tactische zet toch nog een plek te pakken. Zowel Auto Sturm als Klaver 4 hadden hun longcut genomen met nog zo’n minuut of 10 te gaan en daardoor kwamen wij weer in dezelfde ronde als Auto Sturm terwijl Klaver 4 net achter hun op de baan reed op een rondje achterstand. Aangezien je in de laatste ronde gewoon de longcut mag maken zou dat betekenen dat Klaver 4 al werd afgevlagd omdat ze op een ronde lagen terwijl wij nog gewoon onze laatste ronde konden afmaken. Dat gewoon bleek iets minder gewoon voor de meeste mensen want er was grote verwarring toen ik de longcut in reed terwijl de meeste teams al in hun outlap zaten. Maar het plan pakte perfect uit en door deze tactische zet kwamen we met zwarte vlag alsnog het podium op. Het was een hoogtepunt in een race die eigenlijk overall weer teleurstellend was, door de 2e plek van de Looff moeten we ook nog uitkijken om de 3e plek in het klassement niet te verliezen. De volgende race is op maandag 15 april.

ZIKK race 9

Veersedam/Kastaci knokt zich naar podium
Middelburg, 18 maart 2019

Na onze zwarte vlag in race 8 waren onze titelambities voorlopig in de koelkast beland en we wilden er vandaag vooral een goede race van maken. Marcel deed de kwalificatie over 1 ronde en kwam daarin net te kort voor pole position. De top 5, bestaande uit alle hoofdklasse teams, was enorm aan elkaar gewaagd in het eerste deel van de race en zij reden kort van elkaar. De verschillen gingen dus later in de race gemaakt worden. Wij hadden geen erestraf en konden P2 innemen na de eerste kartwissels, Guillermo ging als 2e en trof het niet met zijn kart. We zakten hierdoor iets terug in de wedstrijd terwijl Auto Sturm na 10 seconden erestraf weer sterk kwam opzetten. Ook De Looff reed sterk met 30 seconden aan hun broek, en dus hadden eigenlijk alle teams nog kans op de overwinning.

190318 zikk race 9

In het 2e uur was het Mcomm dat aan de leiding lag maar Auto Sturm was op komst en nam de leiding over. Patrick Bakker had de snelheid weer gevonden na een teleurstellend IEKC en reed weg van de rest. Mika ging als 3e bij ons en op dat moment kwam ik zelf aan op de kartbaan na de files van de maandagmiddag spits te hebben overleefd. Mika deed het goed maar de verschillen bleven klein, we lagen op plek 4 net achter Mcomm en Klaver 4. Het kwam op de laatste stint aan en Auto Sturm had de beste papieren, Nick reed de race zonder problemen uit en onderstreepte daarmee andermaal de titelambities van de Middelburgers. Ik kwam met pijn en moeite op de achterbumper van Klaver 4 nadat ik eerst Mcomm al voorbij was gegaan, virtueel streden we om plek 2, maar De Looff moest nog een longcut maken en zat net voor ons, hierdoor hadden zij ook nog kans op plek 2. Ik probeerde met alle macht Mike voorbij te komen. Hij ging vol in de verdediging en offerde daarmee al snel de 2e plek op, daarmee dus niet denkend aan de titel. Voor ons was dat nu minder van belang en wij gingen daarom vol voor de 3e plek. Ik probeerde het op allerlei plekken waarbij we allebei een waarschuwing kregen, maar uiteindelijk kwam ik er na een foutje van Mike mooi langs in bocht 3 en pakten wij de 3e podiumplek. Wederom geen geweldig resultaat voor de stand, maar het voelde wel goed om de zwaarbevochten race af te sluiten met een podium.

12 uur nachtrace Eastkart

Dylan, Opnithi en Ruben naar mooie 2e plek
Burg Reuland (Be), 16-17 maart 2019

5 jaar na de laatste KartGrid Cup race kwam ik terug op de prachtige baan van Eastkart in het Belgische Burg-Reuland, vlakbij de Duitse en Luxemburgse grens. Een heel eind rijden voor mij, maar na Formula Karting Swalmen was ik al een stukje op weg en na die race ging ik door in Zuidelijke richting. Na een uurtje slapen in mijn auto maakte ik me op voor een lange en zware nacht, samen met Dylan de Wolf en Opnithi Puyato deed ik mee aan de 12 uur nachtrace van Eastkart. Het veld was uitverkocht met 20 teams en daaronder heel veel sterke teams met enkele Duitse en Belgische toppers. We hadden eerst 30 minuten training gevolgd door 8 ronden kwalificatie. Ik had zelf nog nooit op deze lay-out gereden en dus was de training meer dan welkom. Opnithi was wel bekend met de baan en hij ging super snel, in de kwalificatie reed hij naar een 5e plek toe terwijl we zeker niet de beste kart hadden om mee te beginnen. We moesten in totaal 8 kartwissels gaan maken waarbij je bij de eerste 7 op volgorde werd binnengeroepen. De laatste was op eigen initiatief.

190317 12H Eastkart team (1)

Ik ging starten en om middernacht waren we onderweg voor 12 uur racen. De eerste stint was erg lastig, ik was nog aan het zoeken naar het juiste ritme en viel terug in het veld naar de 8e plek. Aan het einde van de stint haalde ik voor mijn gevoel wel alles uit de kart, en ik probeerde de schade zoveel mogelijk te beperken. Opnithi ging als 2e en reed ons team al snel terug richting podiumkoers, hij was enorm snel en we hadden nu ook een iets betere kart te pakken. In de uren daarna zetten we onze opmars voort en in mijn 2e en 3e stint voelde ik me helemaal thuis op de baan, ik was telkens 1 van de snelsten en had midden in de nacht een mooie stint met Christian Douven die aan de leiding van de wedstrijd reed. Wij reden op plek 2 daar 1 ronde achter, en we pushten elkaar naar hele snelle en constante tijden. De karts waren super om te rijden, je kon de bochten echt aanvallen met de banden die op de kart zaten en je had ook een laptimer op je stuur waardoor je de rondetijden perfect kon volgen.

190317 12H Eastkart ruben (1)

Aan het einde van de race leken de kaarten geschud, wij lagen nog steeds op plek 2 en de nummer 1 was buiten bereik, de voorsprong op de nummer 3 ook groot. Op plek 1 was het PF Racing, met onder meer Christian en de Duitsers Marc Schings en Florian Bredohl die een heel sterk team hadden en vanaf het begin het veld aanvoerden. Ook op plek 3, 4 en 5 hele sterke teams uit Duitsland en Belgie met onder meer Modave die naast het podium grepen. Wij waren al met al niet ontevreden met onze 2e plek, de race was goed georganiseerd en dus leek om mee te doen. Ik nam de laatste stint nog van Dylan over en kon onze snelste raceronde nog een aantal keer aanscherpen, na 12 uur zat de race erop en gezien de vermoeide gezichten en mensen die vechtten tegen de slaap was het mooi geweest, een nachtrace hakt er altijd in! Hopelijk kan ik volgend jaar opnieuw van de partij zijn.

190317 12H Eastkart podium (1)